SEO

SEO / zoekmachineoptimalisatie


Na de oplevering uw website breken er spannende en drukke tijden aan. De website staat online maar nu moeten de bezoekers gaan komen, dit zal alleen gebeuren wanneer de website een hoge ranking binnen de zoekmachines krijgt.
Om dit te realiseren zal er een zoekmachine-optimalisatie / search engine optimization (SEO) uitgevoerd en bijgehouden moeten worden. Wat hierbij komt kijken wordt hieronder uitgelegd.

Doel


Het doel is dat uw website na enige tijd op relevante zoektermen op de eerste pagina van Google getoond wordt. Om dit doel te behalen zullen er een aantal acties ondernomen moeten worden. Deze acties behelzen een zoekwoordenonderzoek, nulmeting, teksten schrijven voor op de site, teksten schrijven voor Google, een wekelijkse rapportage en regelmatig onderhoud.

Zoekwoordenonderzoek


Eerst moet in kaart gebracht worden waar de doelgroep op zoekt, om daar achter te komen is een zoekwoordenonderzoek nodig. Nadat het zoekwoordenonderzoek is verricht, is precies duidelijk hoe vaak mensen in Nederland / bepaalde landen (of wereldwijd) maandelijks op voor uw onderneming interessante zoektermen zoeken. Nadat dit bekend is kan er bijvoorbeeld een top 25 zoekwoordenlijst worden samengesteld waarop u graag hoog in de zoekresultaten wil komen.

Nulmeting


Zodra in kaart is gebracht op welke zoektermen getarget gaat worden zal er een nulmeting gedaan moeten worden. In de nulmeting staat allereerst precies welke positie uw website op het moment van de nulmeting op elke zoekterm heeft. Overige informatie die in de nulmeting zullen staan zijn:

  • Overzicht bezoekersaantallen
  • Overzicht herkomst bezoekers
  • Overzicht aantal conversies
  • Overzicht aantal volgers sociale media
  • Overzicht positie top zoektermen plus overzicht positie concurrentie
  • Overzicht van de pagina’s die Google rankt op de gekozen zoektermen
  • Verbeterpunten

Teksten schrijven voor de site


De teksten voor de site kunnen pas geschreven worden zodra bekend is op welke zoektermen getarget moet worden. Deze teksten zullen voor de zoekmachines geschreven moeten worden. Heeft u niet de kennis hoe dit moet dan kan QLT Design haar hierbij begeleiden.

Teksten schrijven voor Google (metatags)


Zodra alle teksten geschreven zijn moeten de teksten voor Google gemaakt moeten worden. Dit zijn de meta titel en de meta omschrijving. Beiden zijn een samenvatting van de content op de pagina. Zodra deze aan de pagina’s zijn toegevoegd moet worden getest in hoe hoog de kwaliteit van de relevantie van zowel de meta titel als de meta omschrijving ten opzichte van de content is. Deze moet overal perfect zijn. Zodra een pagina volledig is geoptimaliseerd zal bij Google een verzoek moeten worden ingediend om deze opnieuw te indexeren. De vindbaarheid van de site valt of staat op de kwaliteit van de teksten op de pagina’s en bijbehorende metatags.

Weekrapportage


Nadat de nulmeting is gedaan is het van groot belang om bij te houden wat de veranderingen zijn van de posities binnen Google. Zakt bijvoorbeeld de ranking van een pagina dan zal deze aangepast moeten worden. Door het opstellen van een weekrapportage wordt precies duidelijk welke werkzaamheden gedaan moeten worden om de ranking te verbeteren en welke van de gestelde doelen behaald zijn. Deze rapportage is niet meegenomen in de offerte en kan na oplevering indien gewenst door QLT Design verzorgd worden.

Regelmatig onderhoud


Google houdt bij hoe vaak content op een site wordt gewijzigd, pagina’s geen content op gewijzigd wordt zullen na enige tijd zakken in de ranking. Nadat de teksten eenmaal geplaatst zijn zullen deze dus maandelijks moeten worden aangepast om de positie binnen de zoekmachine te behouden of te verbeteren.